Wijziging Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen (WAM)

Op 12 april 2024 is er een wijziging op de WAM-wet in voege getreden. Dit heeft impact op de verzekering van diverse gemotoriseerde voertuigen. We maken een overzicht.

Kbo bike T Wh MC6 KO 4 Y unsplash

Uitbreiding verzekeringsplicht

De belangrijkste wijziging is de uitbreiding van de verzekeringsplicht tot elke plaats, ongeacht of het rijtuig stilstaat of in beweging is. Een motorrijtuig moet dus ook verzekerd zijn conform WAM als het zich op privéterrein bevindt. Er wordt geen wijziging doorgevoerd van de regeling ‘zwakke weggebruiker’, waardoor die niet geldt op privéterreinen.

Wanneer ben je vrijgesteld van de verzekeringsplicht?

Rijtuigen die zich op privéterrein bevinden en waarvan het gebruik op de openbare weg niet is toegestaan, zijn vrijgesteld van de verzekeringsplicht. Daarnaast zijn ook vrijgesteld van verzekeringsplicht:

  1. Motorrijtuigen die door een mechanische kracht kunnen worden aangedreven met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 6km/u en een maximale massa van niet meer dan 100 kg (inclusief gewicht batterij).
  2. Motorrijtuigen die door een mechanische kracht kunnen worden aangedreven met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 6km/u maar niet meer dan 25 km/u en een maximale massa van niet meer dan 25 kg (inclusief gewicht batterij).
  3. Gemotoriseerde rolstoelen uitsluitend bestemd voor gebruik door personen met een lichamelijke handicap.

Let wel: de vrijstelling van verzekeringsplicht binnen de WAM houdt niet in dat er vrijstelling van mogelijke aansprakelijkheid zou zijn. De verzekering onder BA Gezin of BA Uitbating blijven daardoor noodzakelijk.

Motorrijtuigen met andere doeleinden dan verplaatsingen

Motorrijtuigen met andere doeleinden dan verplaatsingen zoals een tractor, bulldozer, vorkheftruck, … blijven ongeacht massa en snelheid onderworpen aan de verzekeringsplicht volgens WAM voor het rijrisico. Voor de dekking van het exploitatierisico blijft de verzekering BA Uitbating noodzakelijk. De verplichte rijrisicoverzekering mag gebeuren vanuit de polis BA Auto of BA Uitbating mits deze dekking conform WAM is.

Wat is de impact op andere gemotoriseerde voertuigen?

  • De zogenaamde scootmobiels vallen nu terug onder de WAM-verzekeringsplicht ongeacht hun snelheid. De verklaring is tweeledig: ze wegen meer dan 25 kg en zijn niet uitsluitend bestemd voor gebruik door personen met een handicap.
  • De beoordeling van de WAM-verzekeringsverplichting voor elektrische fietsen zal geval per geval moeten gebeuren afhankelijk van bovenvermelde vrijstellingen. Als algemene regel kan je er wel van uitgaan dat een elektrische fiets of e-bike zal vrijgesteld zijn gezien de motor enkel werkt als er ook getrapt wordt en gezien de maximumsnelheid en het gewicht meestal lager zijn dan respectievelijk 25 km/u en 25 kg.
  • Zwaarder gemotoriseerde rijwielen zoals een cargofiets of bakfiets wegen meestal meer dan 25 kg en kunnen soms uitgerust zijn met een motor die aandrijfkracht geeft zonder dat je zelf actief trapt. Hierdoor vallen ze wel onder de verzekeringsplicht. Idem voor een speed pedelec waar meestal wel een dekking conform WAM zal nodig zijn.

Gere­la­teer­de berichten

Pexels cottonbro 5990042

Nieuw Boek 6 BW: ook voor de Soci­al Pro­fit en Public sec­tor is de impact op bestaan­de aan­spra­ke­lijk­heids­po­lis­sen beperkt (deel 2)

Aansprakelijkheid
13.12.2024

Door de invoering van het nieuwe boek 6 BW, dat in werking zal treden op 1 januari 2025, rijzen er veel vragen omtrent de verzekeringspolissen bestuurdersaansprakelijkheid en burgerlijke aansprakelijkheid.

In dit tweede artikel lichten we toe wat de polis bestuurdersaansprakelijkheid dekt én of een aanpassing vereist is in het kader van het nieuwe boek 6 BW.

Lees meer
Lees meer over Nieuw Boek 6 BW: ook voor de Social Profit en Public sector is de impact op bestaande aansprakelijkheidspolissen beperkt (deel 2)
I Stock 939501750

Nieuw Boek 6 BW: ook voor de Soci­al Pro­fit en Public sec­tor is de impact op bestaan­de aan­spra­ke­lijk­heids­po­lis­sen beperkt (deel 1)

Aansprakelijkheid
12.12.2024

Door de invoering van het nieuwe boek 6 BW, dat in werking zal treden op 1 januari 2025, rijzen er veel vragen omtrent de verzekeringspolissen bestuurdersaansprakelijkheid en burgerlijke aansprakelijkheid.

In dit eerste artikel lichten we toe wat de impact is op de polis burgerlijke aansprakelijkheid én of een aanpassing vereist is in het kader van het nieuwe boek 6 BW.

Lees meer
Lees meer over Nieuw Boek 6 BW: ook voor de Social Profit en Public sector is de impact op bestaande aansprakelijkheidspolissen beperkt (deel 1)
Vlootverzekeringen

Mobi­li­teit: hoe ver­ze­ker je een vloot die almaar vaker stilstaat?

Voertuig & vloot
14.08.2024

Op een moment dat wagens van telewerkers steeds vaker stilstaan, groeit de vraag of bedrijven hun vloot op de klassieke manier moeten blijven verzekeren. Vanuit de omniumverzekering van personenwagens dienen zich alternatieven aan. Onze verzekeringsexperts Vicky Vandergeeten en Vincent Sandra lichten ze toe in dit artikel.

Lees meer
Lees meer over Mobiliteit: hoe verzeker je een vloot die almaar vaker stilstaat?
WPEF07022

Her­vor­ming Bur­ger­lijk Wet­boek: impact op de bui­ten­con­trac­tu­e­le aansprakelijkheid

Aansprakelijkheid
15.04.2024

In het kader van een globale hervorming van het Burgerlijk Wetboek werd op 1 februari 2024 Boek 6 van het nieuwe BW goedgekeurd. Opvallend in dit nieuwe Boek 6 zijn de afschaffing van het samenloopverbod tussen contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheid en van de quasi-immuniteit van de uitvoeringsagent. Onze expert Inge Van Hemeledonck legt hieronder uit wat dit betekent voor onderaannemers, bestuurders, werknemers én welke impact dit heeft op de verzekeringspolissen.

Lees meer
Lees meer over Hervorming Burgerlijk Wetboek: impact op de buitencontractuele aansprakelijkheid