Aanbieders van gezondheidszorgen stellen al geruime tijd een online platform en app ter beschikking. Verzekerden kunnen via die weg heel eenvoudig een hospitalisatie melden, medische kosten indienen, het derdebetalerssysteem voor het ziekenhuis activeren, de terugbetaling van apothekerskosten via AssurPharma aanvragen, …
We stellen vast dat veel verzekeraars hun dienstverlening sinds kort uitbreiden tot een echt gezondheidsplatform. Zo kunnen werknemers voortaan sneller een beroep doen op huisartsen en psychologen. Lange wachtlijsten voor een fysieke afspraak bij de dokter of psycholoog maken plaats voor instant consultaties via een digitaal platform.
Jouw medewerkers kunnen via de app altijd en overal toegang krijgen tot digitale zorgverlening. Bijvoorbeeld een eerstelijnshulp wanneer hun huisarts niet bereikbaar is of een consultatie bij een dokter (via videocall) of psycholoog (via telefoon, videocall of soms zelfs face-to-face).
Verzekeraars bieden ook steeds meer aanvullende diensten met betrekking tot wellbeing. Denk aan digitale artikels, webinars, een online burn-out assessment tool of een mindfulness programma. Individuele begeleiding via een ‘employee assistance program’ is soms ook mogelijk. Daarbij ligt de nadruk op psychologische ondersteuning en hulpmiddelen om je mentaal beter te voelen.
Dankzij deze actuele evoluties ontstaat een waaier aan aanvullende diensten ter bevordering van het welzijn van jouw medewerkers en hun gezinsleden. Zijn zij aangesloten bij een collectieve polis gezondheidszorgen? Dan kunnen zij, afhankelijk van hun verzekeraar bij hospitalisatie en/of ambulante zorgen, voortaan in alle eenvoud, comfort en privacy zorg dragen voor hun fysieke en mentale gezondheid. Dit dankzij allerlei betalende of niet-betalende hulpmiddelen die hen worden aangereikt. Deze aanvullende dienstverlening wordt soms ook aangeboden in combinatie met een collectieve polis arbeidsongeschiktheid.
De dienstverlening in gezondheidszorgen wordt dus niet alleen sterk uitgebreid maar ook naar een hoger niveau getild. Door gezondheidszorgen toegankelijker en laagdrempeliger te maken, dragen de verzekeraars graag bij tot de fysieke en mentale gezondheid van jouw medewerkers. Als caring employer is het een grote troef dat je op die manier nog meer aandacht kan besteden aan mentaal welzijn en preventieve zorgen.
Heb je vragen over de wellbeing services die jouw verzekeraar vandaag al aanbiedt? Neem dan contact op met je Account Manager Employee Benefits bij Vanbreda Risk & Benefits.