Verzekeraars evolueren steeds meer naar een welzijnspartner voor je medewerkers

Als werkgever wil je dat je medewerkers gezond en gelukkig zijn. Helaas hebben zij soms te kampen met mentale problemen. Een snel toegankelijke zorgverlening is op dat moment voor hen van cruciaal belang. Verzekeraars zijn er vandaag gelukkig niet meer alleen om medische kosten terug te betalen of medische bijstand te voorzien. Ze focussen steeds meer op het mentaal welzijn van je medewerkers en bieden daarvoor een waaier aan extra diensten.

I Stock 1201050386 HC extra

Digitale tools ter ondersteuning van mentaal welzijn

Aanbieders van gezondheidszorgen stellen al geruime tijd een online platform en app ter beschikking. Verzekerden kunnen via die weg heel eenvoudig een hospitalisatie melden, medische kosten indienen, het derdebetalerssysteem voor het ziekenhuis activeren, de terugbetaling van apothekerskosten via AssurPharma aanvragen, …

We stellen vast dat veel verzekeraars hun dienstverlening sinds kort uitbreiden tot een echt gezondheidsplatform. Zo kunnen werknemers voortaan sneller een beroep doen op huisartsen en psychologen. Lange wachtlijsten voor een fysieke afspraak bij de dokter of psycholoog maken plaats voor instant consultaties via een digitaal platform.

Jouw medewerkers kunnen via de app altijd en overal toegang krijgen tot digitale zorgverlening. Bijvoorbeeld een eerstelijnshulp wanneer hun huisarts niet bereikbaar is of een consultatie bij een dokter (via videocall) of psycholoog (via telefoon, videocall of soms zelfs face-to-face).

Evolutie van verzekeringspartner naar welzijnspartner

Verzekeraars bieden ook steeds meer aanvullende diensten met betrekking tot wellbeing. Denk aan digitale artikels, webinars, een online burn-out assessment tool of een mindfulness programma. Individuele begeleiding via een ‘employee assistance program’ is soms ook mogelijk. Daarbij ligt de nadruk op psychologische ondersteuning en hulpmiddelen om je mentaal beter te voelen.

Maximaal comfort voor jouw medewerkers

Dankzij deze actuele evoluties ontstaat een waaier aan aanvullende diensten ter bevordering van het welzijn van jouw medewerkers en hun gezinsleden. Zijn zij aangesloten bij een collectieve polis gezondheidszorgen? Dan kunnen zij, afhankelijk van hun verzekeraar bij hospitalisatie en/of ambulante zorgen, voortaan in alle eenvoud, comfort en privacy zorg dragen voor hun fysieke en mentale gezondheid. Dit dankzij allerlei betalende of niet-betalende hulpmiddelen die hen worden aangereikt. Deze aanvullende dienstverlening wordt soms ook aangeboden in combinatie met een collectieve polis arbeidsongeschiktheid.

Extra troef voor jou als werkgever

De dienstverlening in gezondheidszorgen wordt dus niet alleen sterk uitgebreid maar ook naar een hoger niveau getild. Door gezondheidszorgen toegankelijker en laagdrempeliger te maken, dragen de verzekeraars graag bij tot de fysieke en mentale gezondheid van jouw medewerkers. Als caring employer is het een grote troef dat je op die manier nog meer aandacht kan besteden aan mentaal welzijn en preventieve zorgen.

Meer info?

Heb je vragen over de wellbeing services die jouw verzekeraar vandaag al aanbiedt? Neem dan contact op met je Account Manager Employee Benefits bij Vanbreda Risk & Benefits.

Gere­la­teer­de berichten

Aflevering 14 Vanbreda S2 Foto website

Video­pod­cast — Employ­ee Benefits

Videopodcast
11.12.2024

In de nieuwste aflevering van Succes Verzekerd, de videopodcast van Vanbreda Risk & Benefits, verdiept collega Rebecca Bekaert zich in Employee Benefits. Hoe zorgt een geoptimaliseerd voordelenpakket ervoor dat je als werkgever steeds een streepje voor hebt? Welke dekking blijft nog te vaak onderbelicht en hoe breng je daar verandering in? En welke impact heeft de stijgende pensioenleeftijd op je personeelsverzekeringen? Je ontdekt het hier.

Lees meer
Lees meer over Videopodcast - Employee Benefits
2024 10 07 seminarie EB 01 RESIZED

Terug­blik semi­na­rie Employ­ee Bene­fits: wat bete­kent de stij­ging van de wet­te­lij­ke ren­de­ments­ga­ran­tie voor jouw onderneming?

Personen
10.12.2024

Onze bedrijfsklanten steeds tijdig en goed informeren over de veranderende regelgeving, is één van de zaken die we als makelaar ter harte nemen. Zo organiseerden we dit najaar twee edities van het seminarie met als thema “De impact van de stijging van de wettelijke rendementsgarantie (WAP) op de aanvullende pensioenplannen voor ondernemingen”. Onze collega’s deelden interessante inzichten én praktische tips met de talrijke aanwezigen.

Lees meer
Lees meer over Terugblik seminarie Employee Benefits: wat betekent de stijging van de wettelijke rendementsgarantie voor jouw onderneming?
MINF12686

Wat leeft er van­daag in Employ­ee Benefits?

Personen
08.12.2024

In een wereld die voortdurend in verandering is, is het essentieel om vooruit te kijken en strategische keuzes te maken. Zo positioneer je jouw bedrijf in de arbeidsmarkt als een werkgever die futureproof is en kan je jouw werknemers een aantrekkelijk Employee Benefits-pakket aanbieden. Graag belichten we 8 belangrijke trends en inzichten die je zeker niet wil missen.

Lees meer
Lees meer over Wat leeft er vandaag in Employee Benefits?
SUF00352

Een­heids­sta­tuut aan­vul­len­de pen­si­oen­plan­nen van­af 2030: bereid je orga­ni­sa­tie goed voor

Pension consultancy
07.12.2024

Zoals aangekondigd, gaat vanaf 1 januari 2030 het eenheidsstatuut in aanvullende pensioenen van kracht. Deze aanpassing komt er omdat een verschillende behandeling tussen arbeiders en bedienden in deze materie als discriminerend wordt beschouwd. Tussen 2015 en 2030 moeten organisaties de verschillen tussen beide categorieën medewerkers in het kader van aanvullende pensioenen geleidelijk wegwerken. Hoe pak je dit aan als werkgever?

Lees meer
Lees meer over Eenheidsstatuut aanvullende pensioenplannen vanaf 2030: bereid je organisatie goed voor