Dekeyzer-Ossaer is een vleesverwerkend bedrijf waar de familiale band nog steeds belangrijk is. Ongeveer 130 werknemers zetten zich dagelijks in om alle klanten op een kwaliteitsvolle manier te bedienen. Ze richten zich op horeca en grootkeukens, maar ook industrie & retail. Dagelijks zorgen ze voor leveringen aan een sterke prijs en dit alles op een innovatieve manier.
In 2018 zijn ze het slachtoffer geworden van een brute force attack. Dit is een cyberaanval waarbij een externe partij toegang forceerde tot de servers van Dekeyzer-Ossaer. Deze cyberaanval zorgde ervoor dat hun systeem geblokkeerd was en hun volledige productie was stilgelegd. “Op een zeer korte periode vielen alle machines stil”, vertelt Johan Dekeyzer. Ondanks de voorzorgsmaatregelen was de schade enorm. Ze richtten zich daarom meteen tot hun verzekeringsmakelaar Vanbreda.
Directe bijstand
“Vanbreda heeft al enorm veel ervaring opgebouwd in schaderegelingen bij een cyberaanval. Er is één rode draad binnen elk schadedossier en dat is dat er meteen kort op de bal wordt gespeeld”, beaamt Hendrik Van Acker.
Dekeyzer-Ossaer is door Vanbreda meteen in contact gesteld met een gespecialiseerd IT-bedrijf. Zij hebben op de dag zelf alles in werking gesteld om bijstand te verlenen.. Samen met de IT-afdeling van Dekeyzer-Ossaer hebben zij uitgezocht wat er exact aan de hand was, zodat de schade zo snel mogelijk kon worden aangepakt. Zij garanderen ook opvolging in de dagen na de cyberaanval, tot de schade volledig achter de rug is.
Het is belangrijk voor bedrijven om een goede cyberverzekering af te sluiten. Andere verzekeringen, zoals de brandverzekering, bieden onvoldoende dekking tegen deze nieuwe digitale risico’s.