Ontmoet de risk & insurance manager 2.0

Wanneer een pandemie onze samenleving op zijn kop zet, is het verleidelijk om snel gewag te maken van een schokeffect, een breuk met het verleden of een groot kantelpunt. Toch is nu al duidelijk dat risk & insurance managers in de komende jaren andere accenten zullen moeten leggen.

Beeld voor artikel 5 rond risk and insurance management

De manier waarop de verzekeringsmarkt de voorbije jaar de kaart heeft geschud, heeft voor risk & insurance managers een rist nieuwe uitdagingen met zich meegebracht. Het is een job geworden die de nodige creativiteit vergt, nu de klassieke verzekering niet langer voor elk scenario soelaas zal brengen. Maar ook de interne samenwerking met andere afdelingen in het bedrijf wordt nog belangrijker. Risk & insurance management wordt op die manier een meer veelzijdige en complexe functie, waardoor begeleiding en advies evenzeer aan belang zullen winnen. Vanuit dat aangepaste profiel wachten de risk & insurance manager enkele heel concrete uitdagingen.

1. Teken een scherp risicoprofiel uit

De tijd dat een risicoprofiel bestond uit het melden van je magazijn en een bijhorende aansprakelijkheidsverzekering ligt achter ons. Bedrijven en hun makelaars moeten samen werk maken van het opmaken van een volwaardige Risk ID. Daarin moet duidelijk worden wat de harde markt, Covid-19, ESG en big data de voorbije twee tot drie jaar hebben betekend voor de moeilijk- of onverzekerbare risico’s van een onderneming. Via een duidelijke risicoprofilering bepaal je je totale risicokost, ongeacht de vraag of de risico’s verzekerbaar zijn. Daarbij kan je als bedrijf ook (laten) inschatten hoe groot je risicoappetijt en risicotolerantie precies zijn.

2. Duurzaamheid, duurzaamheid, duurzaamheid

Vanuit het gedefinieerde risicoprofiel kunnen zich vervolgens enkele nieuw acties in gang trekken. Als een bedrijf vaststelt dat het profiel niet langer louter uit klassieke risico’s bestaat dan dienen nieuwe samenwerkingen zich aan. Vooral met de duurzaamheidsafdeling zal zich vaak een cohabitation opdringen om de inschatting te maken van de totale risicokost, -tolerantie en -bereidheid.

3. Verken alternatieve risicofinanciering

Parallel zal de inschatting van de risicobereidheid en -tolerantie de basis vormen om de mogelijkheden voor eventuele alternatieve risicofinanciering (ARF) in te schatten. Die dringt zich op wanneer de klassieke verzekering bij de reguliere verzekeraars geen oplossing meer biedt wegens te duur, te beperkt of gewoonweg niet voor handen. Dan komen mechanismen in beeld voor zelf-financiering zoals meerjarencontracten met reserves op verzekeraarsbalans, een captive vennootschap, … Ook alternatieve markten zoals buitenlandse verzekeringsmarkten of bv. parametrische verzekeringen (bijvoorbeeld brede weersverzekering) zijn een mogelijkheid om risicofinanciering op een andere manier dan via de klassieke directe lokale verzekeringsmarkt te regelen.

4. Geef kwalitatieve én kwantitatieve risicoanalyse een plaats

De samenwerking met verzekeringsmakelaars zal opschuiven naar ‘capacity broking’ op basis van een kwalitatieve en kwantitatieve risicoanalyse. Die analyse laat toe om als risk & insurance manager een goed zicht te krijgen op het schadeverloop in het verleden of op de draagkracht van de onderneming. Met behulp van benchmarks ontstaat een aanpak die het mogelijk maakt om de risico’s en de financiering ervan op een adequate manier te bepalen en zodoende de totale risicokost van het bedrijf te beheersen.

WIL 150x150
Wim Lanclus
Director General Management

Gere­la­teer­de berichten

JOSEF17014

Van­b­re­da onder­steunt Game of Stroke

Duurzaamheid
28.10.2024

AZ Groeninge op Hoog Kortrijk lanceert Game of Stroke, een digitaal spel voor 6- tot 10-jarigen. Kat BEFAST leert hen speels de symptomen van een beroerte herkennen en hoe te helpen. Vanbreda Risk & Benefits zorgde mee voor financiële ondersteuning bij de ontwikkeling van het spel. Je leest er meer over in het artikel van Het Laatste Nieuws.

Lees meer
Lees meer over Vanbreda ondersteunt Game of Stroke
Mark leysen 4

Een inter­view met Mark Ley­sen, stich­ter van Enfants des rues’ in Kinshasa

Pers
24.10.2024

Mark Leysen maakt als bestuurder deel uit van de Raad van Bestuur bij Vanbreda Risk & Benefits. Als kernlid van Ondernemers voor Ondernemers (OVO) werd hij geïnterviewd voor het magazine. Hij vertelt over het project 'Enfants des Rues' dat straatkinderen in Kinshasa psychosociale ondersteuning en opleiding biedt.

Lees meer
Lees meer over Een interview met Mark Leysen, stichter van 'Enfants des rues' in Kinshasa
UUF12664

Duur­zaam pre­ven­tie­be­leid: de sleu­tel tot suc­ces voor maatwerkbedrijven

Arbeidsongevallen
01.10.2024

Maatwerkbedrijven richten zich op het tewerkstellen van mensen met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. De diversiteit in personeel en de aard van de werkzaamheden zijn bepalend voor de verzekeringsbehoeften. Ze vormen ook de basis van een degelijk preventiebeleid op maat van het bedrijf. Dit is vooral een aandachtspunt in het kader van de arbeidsongevallenverzekering. Collega Mario Vermaelen, gespecialiseerd in het verzekeren van deze sociale organisaties, licht toe hoe gerichte ingrepen de medewerkers nog beter beschermen en het aantal schadegevallen doen afnemen.

Lees meer
Lees meer over Duurzaam preventiebeleid: de sleutel tot succes voor maatwerkbedrijven
Pexels fauxels 3182784

Aan­pas­sing Wet Ver­ze­ke­rin­gen: nieu­we regels over snel­le­re reac­tie- en uit­ke­rings­ter­mij­nen voor verzekeraars

Sectornieuws
16.09.2024

Op 1 oktober 2024 treden er nieuwe wettelijke regels in werking die verzekeraars verplichten om sneller te reageren en uit te keren bij schadeclaims. Deze veranderingen zijn bedoeld om begunstigden van de verzekeringspolis beter te beschermen en de afhandeling van schadeclaims te versnellen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste wijzigingen en wat deze betekenen voor zowel verzekeraars als verzekerden.

Lees meer
Lees meer over Aanpassing Wet Verzekeringen: nieuwe regels over snellere reactie- en uitkeringstermijnen voor verzekeraars