Cyberrisico's: Bescherm uw onderneming tegen de toenemende cyberrisico's

Elk bedrijf is vandaag een doelwit voor cybercriminelen. Die gaan steeds professioneler maar ook driester tewerk. Een goede bescherming tegen de toenemende cyberrisico’s is daarom cruciaal om de continuïteit en de financiële stabiliteit van uw onderneming te garanderen.

Cyber­ri­si­co’s: Bescherm uw onder­ne­ming tegen de toe­ne­men­de cyberrisico’s

Vul jouw gegevens in en download het document.

Consent 

Bedrijven die zich willen indekken tegen cybercriminaliteit kunnen daarvoor een beroep doen op een cyberverzekering. Die zorgt voor de digitale gezondheid van uw bedrijf en om dat te doen, heeft de polis drie onderdelen: een assistentielijn, de dekking van de eigen schade en de dekking van de schade aan derden. Tom Van Britsom, cyberexpert bij Vanbreda Risk & Benefits, ontleedt de cyberverzekering.

Eerste hulp bij cyberongevallen

Een assistentielijn associëren veel bedrijven met pechverhelping. Wie op vakantie langs de kant van de weg staat met een defect voertuig belt de assistentielijn. Bij een cyberongeval is dat net zo. Achter de assistentielijn zitten specialisten die u assisteren om het incident aan te pakken. “Denk aan IT-experts die problemen als ransomware al vaker hebben gezien”, vertelt Tom Van Britsom, cyberexpert bij Vanbreda Risk & Benefits. “Zij kunnen bedrijven op basis van hun ervaring door die situatie loodsen.” Toch beperkt de assistentielijn zich niet tot de pure crisis- en IT-assistentie. Bij een incident komt immers meer kijken. Wordt uw website gehackt waardoor gevoelige informatie plots openbaar is, dan heeft u ook een wettelijk probleem. “Op dat moment moet u ook stappen zetten en bijvoorbeeld betrokken cliënten informeren, contact opnemen met de Gegevensbeschermingsautoriteit, enzovoort”, zegt Tom Van Britsom. “Via de assistentielijn kunnen bedrijven voor advies terecht bij juristen die uitleggen wat ze precies moeten melden.” Tot slot biedt de assistentielijn ook PR-assistentie om ervoor te zorgen dat u als bedrijf de juiste boodschappen communiceert, zonder paniek en verwarring te zaaien.

Dekking van de eigen schade

Om een cyberincident op te lossen, is gespecialiseerde hulp onmisbaar. Een cyberpolis kan de kosten dekken die u daarvoor maakt en dat kan ruim gaan. De polis komt tussen voor de honoraria van IT-experts, maar bijvoorbeeld ook van crisismanagers, juristen of schadebegroters. Daarbovenop dekt de polis ook de effectieve bedrijfsschade en de kosten voor het herstellen van de data. Tom Van Britsom maakt de vergelijking met een brand. “Als een gebouw afbrandt, dan kan een bedrijf niet produceren”, zegt hij. “De verzekering bedrijfsschade na brand dekt de periode tot de onderneming terug actief is. Een cyberincident is zoals een digitale brand, waarbij het bedrijf de stilstand in die periode via de polis kan laten vergoeden.”

Gaat die vergelijking ook op als een bedrijf krijgt af te rekenen met cyberafpersing, bijvoorbeeld via CryptoLockers? Veel bedrijven willen beroep doen op hun cyberpolis wanneer cybercriminelen losgeld eisen in ruil voor het ontsleutelen van gegevens. Tom Van Britsom wijst op de reikwijdte van de dienstverlening van de assistentielijn. “Een cyberpolis vergoedt ook cybergelden”, stelt hij, “maar het is de laatste optie die we aansnijden. Experts achter de assistentielijn herkennen terugkerende patronen in het contact met cybercriminelen en kunnen gepast reageren.”

Parallel daarmee vergoedt de cyberpolis cyberdiefstal en telefoonhacking, en bevat de dekking ook enkele administratieve waarborgen. Wie kosten maakt voor een administratief onderzoek naar het naleven van de GDPR-wetgeving kan daarvoor een beroep doen op de cyberpolis en zelfs administratieve boetes zijn verzekerbaar (strafrechtelijke boetes daarentegen zijn dat niet). Tot slot vallen ook de meldingskosten, bijvoorbeeld voor het inlichten van cliënten over een cyberincident, onder de dekking van de eigen schade.

We Care = You Win

In deze whitepaper gaan we dieper in op deze toenemende cyberrisico’s:

  • Wat maakt uw bedrijf kwetsbaar voor cybercriminelen?
  • Wat zijn de meest voorkomende vormen van cybercriminaliteit en hoe kunt u zich hiertegen beschermen?
  • Hoe kan een cyberverzekering het sluitstuk vormen voor uw IT-veiligheidsbeleid?
  • Welke hulplijnen zitten vervat in een cyberverzekering?
TVB
Tom Van Britsom
Manager Business Development & Innovation
CLI 150x150
Christophe Liekens
Senior Risk Solution Manager Liability & Financial Lines

Gere­la­teer­de berichten

ADSF45704

Cyber­aan­val­len: een groei­end risi­co voor de voedingsindustrie

Cyber en Fraude
18.03.2025

In 2024 registreerde Vanbreda Risk & Benefits, de grootste verzekeringsmakelaar van België, elke week een nieuw cyberincident bij Belgische bedrijven. Dit betekent een stijging van maar liefst 64% ten opzichte van het voorbije jaar. Hoewel de meeste schadegevallen beperkt bleven tot 20.000 euro, liep 4% van de bedrijven meer dan 1 miljoen euro schade op. Dit als gevolg van een bedrijfsstilstand. Deze cijfers tonen aan dat cyberaanvallen een steeds groter risico vormen voor bedrijven, ook in de voedingsindustrie.

Lees meer
Lees meer over Cyberaanvallen: een groeiend risico voor de voedingsindustrie
Cyber resized

Elke week één nieuw cybe­rin­ci­dent bij Bel­gi­sche bedrijven

Pers
13.03.2025

Cyberaanvallen treffen Belgische bedrijven harder dan ooit: Vanbreda Risk & Benefits, de grootste verzekeringsmakelaar van het land, registreerde vorig jaar elke week één nieuw cyberincident. Dat is een stijging van 64% ten opzichte van 2023. Hoewel drie vierde van de schade beperkt bleef tot 20.000 euro, liep 4% van de bedrijven meer dan 1 miljoen euro schade op. Toch blijven veel bedrijven in ons land de risico's nog altijd onderschatten. De nieuwe Europese richtlijnen* om de weerbaarheid van bedrijven tegen cyberaanvallen op te krikken, moeten daar in 2025 verandering in brengen.

Lees meer
Lees meer over Elke week één nieuw cyberincident bij Belgische bedrijven
Aflevering 15 Vanbreda S2 Foto website

Video­pod­cast — Wetswijzigingen

Videopodcast
18.02.2025

In de nieuwste aflevering van onze videopodcast Succes Verzekerd, ontdek je hoe je nieuwe risico’s succesvol kan integreren in het risicomanagement van jouw onderneming. Een panel van vier in-house experts licht toe welke recente wetswijzigingen impact hebben op jouw verzekeringsportefeuille. De focus ligt op vier actuele topics: de aansprakelijkheid van hulppersonen, mobiliteit, zonnepanelen en cyber.

Lees meer
Lees meer over Videopodcast - Wetswijzigingen
U7353792727 Photorealistic image three people in a business mee 82c0813c cc51 4d46 a79b 1a665b1f44a3

Wat bete­kent Boek 6 BW voor de posi­tie en bescher­ming van hulppersonen?

Aansprakelijkheid
14.02.2025

Wat hebben de aansprakelijkheid van hulppersonen, mobiliteit, zonnepanelen en cyber met elkaar gemeen? Het zijn vier factoren die het risicoprofiel van jouw onderneming beïnvloeden in 2025. In de nieuwste aflevering van onze videopodcast Succes Verzekerd, bespreekt een panel van in-house experts hoe je nieuwe risico’s succesvol kan integreren in het risicomanagement van jouw onderneming. We starten de reeks met Anouk Dehing: welke aansprakelijkheid riskeren hulppersonen sinds de invoering van Boek 6 BW?

Lees meer
Lees meer over Wat betekent Boek 6 BW voor de positie en bescherming van hulppersonen?