Terug naar het overzicht
16 september 2024

Aanpassing Wet Verzekeringen: nieuwe regels over snellere reactie- en uitkeringstermijnen voor verzekeraars

Op 1 oktober 2024 treden er nieuwe wettelijke regels in werking die verzekeraars verplichten om sneller te reageren en uit te keren bij schadeclaims. Deze veranderingen zijn bedoeld om begunstigden van de verzekeringspolis beter te beschermen en de afhandeling van schadeclaims te versnellen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste wijzigingen en wat deze betekenen voor zowel verzekeraars als verzekerden.

Pexels fauxels 3182784

Nood aan transparante en snelle opvolging

Momenteel zijn verzekeraars in sommige verzekeringstakken gebonden aan specifieke termijnen voor het afhandelen van schadeclaims zoals BA motorrijtuigen en brand. Voor andere verzekeringstakken ontbreken dergelijke regels, wat vaak leidt tot lange wachttijden voor de begunstigden.

Nieuwe wetgeving

Om de werking te optimaliseren en aan banden te leggen, worden aan de Wet Verzekeringen enkele aanpassingen doorgevoerd. De nieuwe regels, die op 1 oktober 2024 in werking treden, introduceren een algemeen wettelijk kader voor alle verzekeringstakken. Dit kader stelt duidelijke termijnen vast waarbinnen verzekeraars moeten reageren en uitkeren. De wet is bedoeld om een optimale schaderegeling te waarborgen zonder onnodige vertragingen.

Drie regimes van termijnen en sancties

Welke termijn geldt, is afhankelijk van het type verzekering:

  1. Aansprakelijkheidsverzekeringen: geïnspireerd door de bestaande regels voor de BA-motorrijtuigen, worden strikte termijnen en sancties ingevoerd.
  2. Zaakverzekeringen: de regels die momenteel gelden voor brandverzekeringen worden uitgebreid naar andere zaakverzekeringen.
  3. Overige verzekeringen: voor verzekeringstakken zoals ongevallen- en gezondheidsverzekeringen wordt een algemeen regime ingevoerd.

Om de toepassing van de nieuwe regels af te dwingen, worden financiële sancties opgelegd bij niet-naleving van bepaalde reactietermijnen:

  • De verzekeraar moet binnen de 3 maanden na een verzoek tot betaling van een schadevergoeding gemotiveerd antwoorden. De sanctie voor het niet-naleven van deze termijn is een forfaitaire vergoeding van 300 euro voor de begunstigde.
  • Na deze 3 maanden én op voorwaarde dat de verzekeraar aangetekend aangemaand werd én niet geantwoord heeft binnen de 11 dagen na verzending van de herinnering, is een vergoeding van 300 euro per dag vertraging voorzien vanaf de verzending van de herinnering. De termijn van 11 dagen begint te lopen vanaf de 3e werkdag na de verzending van de herinnering en eindigt zodra de begunstigde het gemotiveerd antwoord ontvangen heeft.

Deze bedragen worden automatisch geïndexeerd op 1 januari.

Gere­la­teer­de berichten

Christin hume Hcfwew744z4 unsplash

Nieu­we opze­g­re­gels voor ver­ze­ke­rin­gen van­af 1 okto­ber 2024

Sectornieuws
30.08.2024

De wet van 9 oktober 2023 tot vereenvoudiging van de opzegregels voor verzekeringsovereenkomsten treedt in werking op 1 oktober 2024. De modaliteiten met betrekking tot opzeg zoals voorzien in de artikels 84 en 85 van de Wet Verzekeringen worden hierdoor gewijzigd en zijn van toepassing op overeenkomsten die vanaf die datum worden gesloten of stilzwijgend worden verlengd.

Lees meer
Lees meer over Nieuwe opzegregels voor verzekeringen vanaf 1 oktober 2024